Fendt op de eerste plaats in de DLG ImageBarometer 2023/2024

Factoren zoals bekendheid, loyaliteit, tevredenheid en innovatiekracht beïnvloeden het imago van een merk. Eens per jaar peilt de DLG (Duitse Landbouwvereniging) bij Duitse boeren naar de merkbekendheid van bedrijven in de landbouwsector. In 2023/2024 wist Fendt zijn voorsprong op de eerste plaats opnieuw aanzienlijk uit te breiden.

In de onafhankelijke DLG ImageBarometer behaalde Fendt met 60 punten de eerste plaats in de top tien van landbouwmachine productenten. “Fendt behaalt de grootste stijging in punten in het segment en onderscheidt zich opnieuw duidelijker van de achtervolgers”, zo beoordeelt de DLG de resultaten van het onderzoek. Met deze score is Fendt ook de enige fabrikant van landbouwmachines die een positie bij de vijf bekendste topmerken in de agribusines bereikt. De DLG ImageBarometer-enquête vond plaats vanaf november na Agritechnica 2023.
679 landbouwers namen deel aan het onderzoek tijdens de verlengde onderzoeksperiode. De reden voor de verlenging van de periode waren de demonstraties van boeren rond de jaarwisseling.

Fendt scoorde ook goed in de regionale verdeling. In de kernregio in het zuiden behaalde Fendt de eerste plaats met de hoogste score van 62 punten. In het noorden zorgde 61 punten voor de eerste plaats en in het westen 59 punten.
In het DLG-onderzoek beoordelen boeren merken op aspecten als merkkennis (bekendheid), loyaliteit (huidig en toekomstig gebruik), merkprestaties (tevredenheid en voorkeur) en merkimago (algemeen imago, innovatie en communicatie).

“Het werk van boeren is belangrijk, maar ook erg uitdagend. Veel boeren voelen momenteel de gevolgen van de wereldwijde conflicten door dalende marktprijzen en inflatie. Om te kunnen blijven voldoen aan de eisen van de politiek en de maatschappij voor duurzaam en kwalitatief hoogwaardig voedsel, moeten ze investeren in hun boerderijen”, vat Christoph Gröblinghoff, voorzitter van de raad van bestuur van Fendt, de huidige situatie samen. “Boeren hebben innovatieve oplossingen nodig waarmee ze op de lange termijn duurzaam en succesvol kunnen werken. Ik ben blij dat ze vertrouwen hebben in Fendt.”

Over het onderzoek
Sinds 1996 heeft de DLG elk jaar een panel van geselec teerde boeren ondervraagd over het merkimago van verschillende fabrikanten in de agribusiness. Het onderzoek bestrijkt de gebieden landbouwtechnologie, veehouderijtechnologie, diervoeding, agrochemicaliën, gewasbescherming, zaden, banken, verzekeringen, handel en diensten en duurzame energie. De berekening van de Brand Index bestaat uit vier subindices: Merkbekendheid (Awareness), Merkloyaliteit (Huidig en Toekomstig Gebruik), Merkprestatie (Tevredenheid & Voorkeur) Merkimago (Algemeen imago, Innovatie en Communicatie). Respondenten kunnen maximaal 25 punten per categorie toekennen, wat betekent dat de maximale score in de evaluatie in totaal 100 punten is.

Sinds 2021 wordt de enquête in november en december gehouden om de boeren te ontlasten. Voor 2021 was de enquêteperiode in augustus en dus midden in het oogstseizoen.